За даними “Інтерполу”, торгівля фальсифікованими засобами захисту рослин входить у першу десятку кримінальних бізнесів, в яких задіяна міжнародна організована злочинність. За дохідністю її часто порівнюють із торгівлею наркотиками та зброєю. В аграрній Україні, яка щороку використовує ЗЗР на сотні мільйонів доларів, фальсифікат на цьому ринку складає не менше чверті від усієї продукції. Тож ця проблема є надзвичайно актуальною для єдиного вітчизняного виробника ЗЗР та мікродобрив ГК “UKRAVIT”.
Причина – в попиті
Як показує досвід, найбільше від фальсифікату потерпає продукція дрібного фасування. Причина – в попиті, оскільки через непросту економічну ситуацію в країні фермери намагаються скоротити витрати на вирощування продукції і роблять це, як правило, економлячи на засобах захисту рослин. Відповідно, найчастіше підробляються продукти, що використовуються для захисту культур масового споживання – картоплі та томатів. Також у зоні ризику – ЗЗР, які користуються найбільшою популярністю у аграріїв.
“За даними досліджень “GfK Ukraine”, великий відсоток споживачів знає про проблему фальсифікату. Дуже часто вони й самі помічають невідповідності в пакуванні препарату, який купують. Але оскільки мова йде про невеликі домогосподарства, які вирощують продукцію для власних потреб, деякі з них просто заплющують на це очі: якщо препарат подіє, нехай і меншою мірою, це добре, якщо ні – наступного року можна придбати інший. Це свідчить про ряд проблем: по-перше, слабку комунікаційну політику, по-друге, – відсутність культури споживання з боку домогосподарств», – розповідає начальник Відділу збуту продукції ТМ “Аптека садівника” Олександр Мельник.
Така ситуація наносить великий удар компанії – іміджевий та фінансовий. Якщо підробка не спрацювала, довіра до продукції падає, і споживач переходить на використання ЗЗР іншого виробника. А це – втрата клієнта, зниження продажів і збитки. Та головне, через невизначеність складу фальсифікат може негативно вплинути на якість вирощеної продукції, а у великих дозах – нашкодити здоров’ю людини.
Закон – всьому голова
На думку радника-консультанта ГК “UKRAVIT” Сергія Кузьменка, головною причиною розповсюдження фальсифікату на ринку ЗЗР є недосконала законодавча база нашої країни.
“Україні потрібно брати приклад із західних сусідів, законодавство яких передбачає високі штрафи та кримінальну відповідальність за виробництво та розповсюдження фальсифікату ЗЗР. Це стосується, в тому числі, й інтернет-торгівлі. Адже у такому випадку відслідкувати порушника дуже складно. Гарним прикладом для України може послужити американський досвід: за океаном власник інтернет-платформи, через яку здійснюється торгівля фальсифікатом, несе таку саму відповідальність, як і порушник”, – відзначає він.
Від правоохоронних до смарт-методів
А поки українська законодавча база не відповідає світовим стандартам, ГК “UKRAVIT” бореться з розповсюдженням фальсифікату дрібної фасовки власними методами. Для рідких препаратів використовується спеціальна брендована тара, яку дуже важко підробити: логотипи нанесені на саму пляшку, її кришку, дно та запайку з фольги. Якщо говорити про пакетовані препарати, то вони мають певний дизайн та усі помічені логотипом «Аптека садівника». На деяку упаковку, зокрема, на Антихрущ, АТО Жук та Антиколорад Макс+ Тандем, логотип нанесено спеціальною фарбою, що переливається: при незначному повертанні на сонці вона змінює колір із зеленого на гірчичний.
Ще один спосіб захиститися від підробки – правоохоронний. Йдеться про регулярні перевірки продукції, яку продають на ринках чи стихійних розкладках: адже ГК «UKRAVIT» розповсюджує свою продукцію винятково через офіційних дистриб’юторів. Для цього у структурі компанії працює Служба безпеки.
“Лише з початку цього року Службою безпеки було знайдено і вилучено більш як 2000 зразків контрафактної продукції на суму приблизно 60000 грн. Основна концентрація підробок була зосереджена у Харкові та Одесі, зокрема, на ринку “Сьомий кілометр”. Також велика частка фальсифікату реалізується через Інтернет-ресурси, наприклад, “Prom.ua”. Найчастіше підробляють препарати АТО жук, АТО Жук + Гулівер, Антихрущ, Антищур, Жук off, Антиколорад Макс + Тандем. Найпоширеніші форми фасування фальсифікату – ампули, капсули, пакети, пластикові пляшечки”, – розповідає керівник Служби безпеки ГК “UKRAVIT” Олександр Сапунцов.
Знайдену продукцію в першу чергу перевіряють у Науково-дослідному інституті “Інститут здоров’я рослин”. Зазвичай вона або взагалі не містить діючої речовини, або містить її у малій концентрації. Однак бувають випадки, коли до складу підробки входять й небезпечні речовини, які можуть нашкодити рослинам і людям. Результати досліджень та конфісковану продукцію передають до правоохоронних органів для подальшого розслідування.
Зважаючи на те, що рівень фальсифікування продукції з кожним роком стає більш професійним, фахівці компанії постійно працюють над вдосконаленням пакувальних матеріалів та розробкою додаткових систем захисту. У перспективі – перехід на смарт-методи захисту, які дозволять споживачам гарантовано отримувати якісну та безпечну продукцію.
Як відрізнити оригінальний продукт ГК “UKRAVIT” від підробки?
Правило 1. Не купувати продукцію в ампулах, оскільки компанія не випускає препарати в ампульній формі.
Правило 2. Купувати продукцію лише у брендованій тарі.
Правило 3. Купувати продукцію лише в офіційних дистриб’юторів.